Het leven van een rodelantaarndrager

Waar Vogelwaarde vorige week nog knap in ondertal een punt afsnoepte bij Breskens, was het deze keer in Oostburg vechten tegen de West-Zeeuws Vlaamse bierkaai. Uiteindelijk stond er een 8-0 verlies op het scorebord.
Over de wedstrijd kunnen we kort zijn. De eerste 20 minuten leek er geen vuiltje aan de lucht te zijn. Vogelwaarde verdedigde zeer degelijk en ook waren er een aantal kansen te noteren. Na 8 minuten was het wel Oostburg wat de score opende, maar verder weinig bijzonders te noteren. Toch waren de overige 25 minuten totaal in het teken van tegenhouden van Oostburg. Een geweldig rood-zwart collectief wist langs meerdere kanten Vogelwaarde over de knie te leggen. Met rust was het dan ook 4-0.

Wat deze eerste wedstrijd iedereen opviel was de scheidsrechter, 16 jaar van leeftijd, die de wedstrijd perfect in de juiste banen leidde. Heida, onthoud die naam!

Na rust een herhaling van zetten. Ze zeggen vaker dat het totaal niet meezit als je onderaan staat, de vloek van de rode lantaarn.

Ik neem jullie mee terug naar het seizoen 2008/2009. Daar viel de laatste opvallende grote nederlaag van het groen-witte vlaggenschip op het veld van Koewacht. Arno Wauters redde toen de eer, door een tegentreffer te maken. Het werd destijds 8-1. Terug in de krantenbak duikend, vinden we een krantenknipsel van onze aanvoerder Rick Moens, mét haar, die precies dat seizoen weer in het groen-wit werd gehesen. En precies die tekst van Rick is weer zó passend voor dit seizoen:

VogelwaardeVogelwaarde moet het doen met een plaatsje in de kelder van de vijfde klasse van het zondagvoetbal. Rick Moens, verdedigende middenvelder en aanvoerder van de groen-witten, is daar niet gelukkig mee. Een duidelijke verklaring waarom zijn ploeg is afgegleden naar de tiende stek heeft hij niet. “We verliezen vaak op een knullige manier.” De start was niettemin veelbelovend…

Moens rekent erop dat er voor Vogelwaarde betere tijden aan gaan breken. “Ik vind dat we in het linkerrijtje thuishoren. Onze trainer RV doet zijn best om voetbal in het elftal te krijgen. We trainen veel op balbeheersing en op passing. Dat moet er in de wedstrijd toch eens uitkomen.”

Wie niet veel beter weet zou verwachten dat Rick dit interview gisterenmiddag na de 8-0 nederlaag op Oostburg gehouden had tegen de dan aanwezige pers. Zo zie je maar dat ups en downs van alle tijden zijn bij de dorpsclub uit Vogelwaarde, maar uiteraard ligt alles nog open, mits er zondag van directe concurrent Biervliet wordt gewonnen. Eén ding is zeker: Vogelwaarde is in 2008/2009 (logischerwijs) niet gedegradeerd, maar laten we er alles aan doen om dat ook dit jaar te voorkomen. Komt allen kijken komende zondag, het beloofd een mooi duel te worden!