Vogelwaarde 1 houdt vier punten over aan twee Brabantse duels

Nadat vorige week HSC’28 zonder punten terug naar het Brabantse land werd gestuurd, bleven er deze zondag 2 punten achter op vreemde bodem. Net als tegen HSC’28 zat het venijn hem in het tweede bedrijf. Waar Vogelwaarde tegen de Heerlenaren nog tot een overwinning kwamen, moest het in Welberg genoegen nemen met een punt.

Tegen HSC’28 was het de eerste helft vooral Vogelwaarde wat de duels won. Het scoren bleef echter uit. Meerdere kansen van Japser, Dennis, Sven en Bjorn leidden niet tot een doelpunt. Vlak voor tijd kwam deze echter wel. Martijn eiste een vrije trap op en schoot de bal in de kruising. Hierna floot de scheidsrechter voor de rust. Na de rust drukte Vogelwaarde door en kreeg een hoekschop die door Bjorn werd binnen gewerkt. Niet veel later werd Jasper in het strafschopgebied neergelegd. Jeffrey ging achter de bal staan en liet zien dat je een penalty niet alleen kan scoren door een panenka: 3-0.

Vogelwaarde zakte daarna helemaal weg en liet het nog onnodig spannend worden. Een snelle counter en een vrije trap dicht bij het doel leidden tot de 3-1 en 3-2. HSC’28 bleef aanzetten, maar verder werd er niet meer gescoord. Met meer geluk dan wijsheid bleven de drie punten in Vogelwaarde en verschafte zich daardoor een 1e plaats in de (nog niet geopende) 3e periode.

Dennis van Passel aan de bal op het Welbergse kunstgras

Vogelwaarde wist wat het te doen stond tegen Welberg. Het team stond vlak achter Vogelwaarde op 5 punten afstand en had al redelijk wat punten bij elkaar gesprokkeld. Nadat iedereen het sportpark had weten te vinden, inclusief de keeper van de thuisploeg, werd na een minuut stilte de wedstrijd afgetrapt. Op het kunstgras van de oranje-witte thuisploeg, wist Vogelwaarde het spel te domineren. Kansen waren de eerste helft voor Welberg op één hand te tellen, terwijl Vogelwaarde kans op kans creëerde. Het was enkel Jasper van den Ouden die het vizier op scherp had. Op een mooie steekbal van Rick, infiltreerde Jasper de verdediging van Welberg, waarna hij de bal beheerst achter de inmiddels aanwezige doelman schoof.

Niet veel later was het een prachtige aanval die door Randolf geïnitieerd werd en via Jeffrey Geers bij Jasper terecht kwam. Jasper wist wel raad met deze kans en zette de ruststand op het scorebord: 2-0.

Voetbal in de mist

Of Vogelwaarde last had van de mist, de invallende duisternis, de felle lampen rond het veld, of de vermoeidheid, weten we niet. Dat het voetballen niet meer lukte en de tegenstander feller werd, was een feit. Vlak na de aftrap kon Welberg de bal al achter Randolf leggen, waarna ze vele kansen creërden, maar ook veel overtredingen maakten. De scheidsrechter leek zijn kaarten in Etten-Leur te hebben laten liggen, waardoor Welberg door bleef gaan. Ook na de 2-2 kreeg Welberg nog een aantal kansen, maar goed verdedigend werk zorgde ervoor dat het gelijkspel behouden bleef. Enige kans op een overwinning was nog een moment in de 89e minuut. Arjen ging neer in het strafschopgebied als de Vliegende Hollander in de mist, maar de scheidsrechter’s zicht was door de mist zo belemmerd dat een strafschop uitbleef: 2-2.

Volgende week komt buurman SDO’63 op bezoek. Wedstrijden tegen de ploeg uit Lamswaarde staan op zich, terwijl Vogelwaarde de betere papieren blijkt te hebben. Tot volgende week!