VoetbalJournaal.com in gesprek met Mike Nelis

Mike Nelis groeide op in een echte voetbalfamilie en doet de naam ‘fanatiekeling’ zeker eer aan. Want als trainer van de MO17, supporter van twee zoons en een dochter, oud bestuurslid en vrijwilliger bij VV Vogelwaarde, is hij maar al te graag met zijn hobby bezig. Daarnaast geniet hij zelf ook nog enorm van het spelletje en trapt hij regelmatig nog een balletje mee bij het sterrenensemble zondag 3.

Nelis groeide op in Terneuzen, maar na een verhuizing trok hij al op jonge leeftijd het groen van VV Vogelwaarde aan. “Ik was toen denk een jaar of vijftien.” Als jonge jongen mocht hij al even ruiken aan de hoofdmacht van de dorpsclub, waar hij later een vaste kracht werd in defensie. “Dat waren altijd hele leuke tijden en ik heb ook mooi hoogtepunten mogen meemaken.”

Voor Nelis werd het voetbal al op jonge leeftijd met de paplepel ingegoten. “Mijn vader was trainer, vervolgens jeugdvoorzitter en later nog voorzitter bij VV Vogelwaarde. Maar ook aan de kant van mijn vrouw is het een en al voetbal.” Want met een schoonbroer toentertijd spelend een paar kilometer verderop bij VV Zaamslag en een schoonvader als bestuurslid bij de buurman, kan je wel raden waar de gesprekken tijdens verjaardagen over gingen.

Het fanatisme en de passie voor zijn hobby heeft Nelis ook weten over te brengen op zijn kinderen. Want zowel dochter Maud als zoon Raff zijn vaak te vinden op het sportpark aan de Bossestraat. Ook middelste zoon Jort begon in het groen van VV Vogelwaarde, maar zijn talent viel als snel op, wat hem een overstap naar RBC opleverde. Via de oranjehemden uit Roosendaal, werd hij gescout door NAC Breda, waar Jort bezig is aan zijn derde seizoen. “Het is gelukkig nog prima te combineren met mijn werk, maar ook mijn vrouw en vader rijden hem graag naar zijn training.”

Terwijl de jongste van de drie, Raff, zichzelf ontwikkeld bij de Jo10, traint dochter Maud al jarenlang hard onder leiding van haar eigen vader. “Ruim zeven jaar geleden ben ik begonnen als trainer en ik ben al die jaren eigenlijk met het team meegegroeid. Eerst speelden we met de jongens gemend, maar het is nu extra leuk dat we een heel meidenelftal hebben.” Echter was het trainersvak niet geheel nieuw voor Nelis. “Toen ik zelf nog in het eerste voetbalde heb ik ook nog even samen met een teamgenoot een elftal getraind.”

Nelis geniet enorm als trainer bij de jeugd van VV Vogelwaarde, maar mist het spelen van wedstrijden met de Mo17 zeker. “We mochten gelukkig doortrainen, maar konden helaas ook weinig onderlinge wedstrijdjes voetballen, omdat we nu eenmaal een kleine vereniging hebben.” Echter organiseerde Nelis samen met de dorpsclub vele activiteiten in het weekend om de jeugd actief en betrokken te houden. “Op zaterdagen hadden we techniektrainingen of spelletjesmiddagen.” Met een bestuursfunctie in het verleden was het regelen en organiseren van activiteiten op de club zeker niet iets nieuws. “Ik probeer nog steeds waar nodig te helpen. Ieder jaar organiseerde ik ook het jeugdtoernooi bijvoorbeeld.”

Vv Vogelwaarde is Club van de Week bij VoetbalJournaal. Van dinsdag 25 t/m vrijdag 28 mei gaat de krant dagelijks in gesprek met verschillende betrokkenen bij onze vereniging.