Jeugdsportfonds: sportkansen voor iedereen!

Stel: uw zoon of dochter wil gaan voetballen, maar u heeft geen idee waar u het geld vandaan moet halen. Misschien kan het Jeugdsportfonds Zeeland helpen! Het Jeugdsportfonds betaalt de contributie en/of sportattributen tot een maximum van € 225 per kind, per cursusjaar, voor kinderen en jongeren uit gezinnen waar thuis te weinig of geen geld is.

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld. Toch groeien ruim 423.000 kinderen op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum, dat is maar liefst 1 op de 8 kinderen. Zo’n 150.000 kinderen uit deze groep kunnen nergens aan meedoen. Daardoor lopen deze kinderen allerlei kansen mis die voor andere leeftijdsgenootjes vanzelfsprekend zijn. Sport helpt een kind zich fysiek, mentaal en sociaal optimaal te ontwikkelen. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling en toekomst van het kind, maar ook voor het gezin en uiteindelijk voor de hele samenleving. In 2016 heeft het Jeugdsportfonds 49.466 kinderen een sportkans geboden.

Spelregels en aanvragen
Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het Jeugdsportfonds moeten ouders/verzorgers en kind(eren) voldoen aan criteria die per gemeente op kleine onderdelen kunnen verschillen. De spelregels vindt u hier. Een aanvraag voor het Jeugdsportfonds kunt u als ouder/verzorger niet zelf doen. Dat wordt gedaan door een intermediair. Een intermediair is een tussenpersoon die professioneel betrokken is bij de opvoeding en verzorging van het kind. In onze gemeente is onder andere de gemeente Hulst intermediair. Een volledig overzicht van de Zeeuwse intermediairs vindt u hier. Wellicht heeft u al contact met een van deze organisaties en kan iemand die u al kent de aanvraag voor u verzorgen. Anders kunt u altijd contact opnemen met maatschappelijk werk of stichting Leergeld. Of met het Jeugdsportfonds zelf, dan zoeken we samen een intermediair die u kan helpen!
Om online een aanvraag voor een kind in te dienen heeft een intermediair informatie nodig. Dit zijn contactgegevens, de naam van de sportvereniging, welke sportattributen minimaal nodig zijn en een financiële motivatie. Neem ter voorbereiding van de aanvraag een ingevuld basis aanvraagformulier mee naar de intermediair.