JO13-2 in jubelstemming na eerste zege van 2017

Vandaag gebeurde eindelijk waar de ploeg al zo lang naar hunkerde: een overwinning. De eerste zege in de voorjaarscompetitie. En dat tegen een team waar het vóór de winterstop in de najaarscompetitie nog twee keer van verloor, namelijk Steen JO13-3.
Het zat er al een beetje aan te komen. Vorige week werd weliswaar ruim verloren van koploper Koewacht, maar de week daarvoor had Vogelwaarde al geroken aan de overwinning. Doordat een schot van Siem in de allerlaatste seconde net naast ging, moest er tegen Oostburg toen nog genoegen genomen worden met een gelijkspel. Dat was jammer, maar daaruit bleek wel, dat het team gegroeid is. Want aan het begin van de voorjaarscompetitie werd er in Oostburg nog ruim met 5-1 verloren.

Het begon vandaag eigenlijk al om half acht ‘s ochtends, toen Rick er in de groepsapp met een geslaagde één-april-grap voor zorgde, dat iedereen een goed uur later vrolijk en optimistisch het sportpark in Vogelwaarde betrad. Dat bleek de basis voor het latere succes.

Onder toeziend oog van de ervaren scheidsrechter Boers, mocht Steen vandaag aftrappen. Vogelwaarde nam al snel het initiatief. Binnen enkele minuten kregen onze jongens een levensgrote kans om op voorsprong te komen na een Maradona-achtige dribbel van Quinten (zie WK 1986, Engeland-Argentinië). Hij slalomde vanaf eigen helft tussen de tegenstanders door tot aan het Steen-doel, maar de keeper keerde zijn inzet. Na tien minuten kwam Vogelwaarde alsnog op voorsprong. Na een overtreding net buiten het 16-meter-gebied krulde Siem op Schöne wijze een vrije trap over de muur net onder de lat binnen: 1-0. Erg lang konden de mannen van duocoach Koen en Edwin er niet van genieten, want twee minuten later caramboleerde de bal na een hoekschop van Steen via een verdediger achter keeper Timon in het doel: 1-1. Daarna had Steen het beste van het spel. De uitstekende Steen-aanvoerder had hier een groot aandeel in. Eerst tilde hij de stand naar 1-2 met een strak schot in de kruising, even later belandde een bijna identieke poeier van hem op de paal. Snel daarna werd ook de 1-3 binnengetikt, opnieuw uit een corner. Het slotakkoord van de eerste helft was gelukkig weer voor Vogelwaarde. In de voorlaatste minuut passte Quinten de bal naar Orlando, die op de rechterflank kwam opstormen. Met de bal aan de voet rende Orlando door tot in de 16 en rondde prachtig af met een diagonaal schot in de verre hoek: 2-3.

Die belangrijke aansluitingstreffer èn de prikkelende speech van Edwin in de rust, zorgden ervoor dat de groen-witten zeer gedreven de kleedkamer uitkwamen. Dat resulteerde al snel na de aftrap in de gelijkmaker. Zo snel, dat een aanzienlijk deel van zowel de Vogelwaarde- als Steen-supporters het doelpunt gemist hebben omdat ze nog onderweg vanuit de kantine waren. Een schot van Quinten vloog via de knie van de keeper in de touwen: 3-3. Alles lag weer open. En Vogelwaarde had de geest gezien: ineens stond er een team met veel zelfvertrouwen op het veld, dat aanvallend durfde te voetballen. Casper zette vanaf rechts meerdere aanvallen op en Orlando, die een zeer goede partij speelde, stond zowel verdedigend als aanvallend zijn mannetje. Hij tekende halverwege de tweede helft voor de 4-3. Quinten maakte de euforie compleet door vlak daarna de Steen-verdediging te omzeilen en de 5-3 binnen te schieten. Daarna richtte Steen zich toch weer op en zorgde voor een spannende slotfase door de 5-4 te maken. Steen kreeg nog een paar kansjes, maar dankzij prima verdedigende acties van o.a. Joost, Hanna en Milan bleef Vogelwaarde tot aan het laatste fluitsignaal overeind.

De overwinning werd gevierd alsof ze kampioen waren en het bleef nog lang onrustig in de kleedkamer…

Wedstrijd: Vogelwaarde JO13-2   –  Steen JO13-3   5-4 (2-3)
Datum: 01-04-2017
Doelpunten Vogelwaarde: Orlando (2x), Quinten (2x), Siem