Einde seizoen

Het seizoen zit er op… Ik mag wel zeggen dat het opnieuw intensief was. Allereerst natuurlijk op 3, 4 en 5 september onze grandioze viering van 75 jaar VV Vogelwaarde. Na een lange voorbereiding en een paar keer uitstel hebben we er voor de hele vereniging en een heleboel bezoekers iets moois van gemaakt. Leuk om aan terug te denken, onder andere de wedstrijd tegen Oud-Feijenoord, de receptie en beide feestavonden.

Coronaperikelen

In de winterstop hadden we weer te maken met coronamaatregelen en persconferenties. Daarna volop druk op de elftallen om de competities uit te spelen. Tussendoor is gewerkt aan nieuwe trainers voor ons 1e en 2e elftal. En jeugd en senioren konden gelukkig volop blijven trainen en voetballen. Waarbij het duidelijk werd dat corona z’n sporen had nagelaten. Andere interesses, blessureleed, soms uitval van wedstrijden.

Mooie nieuwe aanwinst

Gelukkig was er ook veel positiefs te melden in de winter en het voorjaar. We kochten een mooie andere voetbalbus en enkele leden volgden de cursus verenigingsscheidsrechter. En een hele periode was er denkwerk, praatwerk en uitvoerend werk voor onze nieuwe aanwinst: de sportkooi. Met een prachtig eindresultaat! We vierden de lente op 27 maart, iedereen had er weer zin in. Er was het Oranjefestival voor de jeugd, weer een wijkentoernooi, een jeugdweekend en een Beach Voetvolley weekend. Wat dat laatste betreft (en even met de voetbalpet op) heb ik bewondering voor het kleine groepje vrijwilligers dat voor de 25e keer meer dan een half jaar bezig was met de voorbereidingen. We koesteren de samenwerking met Stichting Beach Voetvolley en hopen dat ze er nog wat jaartjes aan vast plakken.

Zelfreflectie

Op onze feestavond heb ik nog een ‘misverstandje’ uit de wereld geholpen. Een tijdje geleden zat ik namelijk in een overleg en werd de vraag gesteld hoe wij als bestuursleden doen aan zelfreflectie, leren van fouten, omgaan met feedback en dergelijke. Eigenlijk van die termen waar je op je werk mee te maken hebt. Toen dacht ik, verrek, ze gaan er vanuit dat we betaalde professionals zijn. Een mooi compliment, maar dat is natuurlijk niet zo. Ook bestuursleden en jeugdbestuursleden zijn gewone, goedwillende vrijwilligers die het leuk vinden om dit te doen voor hun club. Zij staan niet altijd in de picture, werken veelal achter de schermen en niet ervoor. Op uren dat velen op de bank naar de voetbal kijken, vergaderen zij in de bestuurskamer. Nadenken, overleggen, samen afwegingen maken over werkelijk van alles, communicatie naar allerlei groepen, gesprekken met instanties, spelers en trainers, een heleboel administratie, de club vertegenwoordigen. Alles doen om te zorgen dat het draait en iedereen het spelletje kan spelen, ook in zware coronatijden. En dat in de wetenschap dat je het nooit voor iedereen goed doet en dat er uiteraard ook wel eens iets mis gaat.

We kijken alweer uit naar de voorbereiding op het nieuwe seizoen. De eerste trainingen zijn gepland op vrijdag 5 augustus aanstaande. Maar eerst en vooral genieten van de zomerstop. Ik wens iedereen een hele fijne vakantie toe!

Harold de Rijk, voorzitter