Bericht van het jeugdbestuur

Beste ouder(s), verzorger(s), en / of begeleider(s),

De zomervakantie zit er bijna op. Dat betekent dat ook de voetbalcompetities weer staan te beginnen! Komend seizoen hebben we 9 jeugdteams van JO6 t/m MO17. Met name in de hogere leeftijdscategorieën hebben we wel wat wijzigingen door moeten voeren om voldoende bezette teams op de been te brengen. Dat blijft jaarlijks een puzzel, zeker met de nieuwe leeftijdsgroepen die de KNVB een aantal jaar geleden heeft ingevoerd.

Samenwerking

Ook dit seizoen hebben we voor een aantal teams (JO14 en JO16) een samenwerking met de buren van VV Zaamslag opgezet. Deze samenwerking bevalt goed. Waar nodig en mogelijk zullen we deze trachten uit te bouwen. Dit betekent niet dat we de ogen sluiten voor andere verenigingen om ons heen. Samenwerken kan op vele manieren, ook meer op de achtergrond zoals bij het organiseren van cursussen voor onze jeugdleiders. Op deze manier proberen we ons steentje bij te dragen aan een gezond jeugdvoetbalkader in Oost-Zeeuws-Vlaanderen.

Fasenvoetbal

De KNVB voert vanaf dit seizoen ook bij de junioren het fasenvoetbal in. Bij de pupillen was dit eerder al het geval. Bij de pupillen wordt het seizoen opgedeeld in vier fasen. Bij de JO13 t/m JO19 wordt er in drie fases gespeeld, in plaats van de oude najaars- en voorjaarsreeks. Het nieuwe systeem heeft vooral een positief effect op de gelijkwaardigheid van de competities. Als je in een fase veel verliest / onderaan eindigt, speel je in de fase daarna een klasse lager. Win je veel, dan kom je in de volgende fase in een sterkere competitie terecht. Zo kom je sneller op een niveau terecht waar je het beste tot je recht komt. Daarnaast maakt het fasenvoetbal het voor de vereniging mogelijk om per fase bij te sturen bij de jeugdteams, indien nodig. We hopen daarmee iedereen voldoende voetbalplezier te kunnen bieden. De eerste fase loopt tot de herfstvakantie.

Alle hulp is welkom

Onze vereniging heeft een van de laagste contributies in de regio. Dat komt vooral doordat we veel met vrijwilligers werken. Door met alle leden en vrijwilligers samen zaken op te pakken, kunnen we kosten besparen en hiermee de contributie zo laag mogelijk houden. Omdat we dit graag zo willen houden, doen we ook een beroep op u, als ouders / verzorgers. Denk aan het om beurten wassen van de gedragen wedstrijdkleding en het rijden naar uitwedstrijden. Daarnaast zijn we ook altijd op zoek naar extra vrijwilligers die een paar keer per seizoen willen helpen achter de bar, een wedstrijd willen fluiten of willen helpen bij de trainingen en begeleiding op zaterdag. Wij hopen dat we op u mogen rekenen als onze jeugdleiders of wij jeugdbestuur een beroep op u doen. Alleen samen kunnen we onze mooie vereniging goed draaiende en betaalbaar houden!

Vragen? Stel ze gerust

Tot slot willen we alle nieuwe leden van harte welkom heten bij VV Vogelwaarde. Mocht u vragen of opmerkingen hebben, stel ze dan vooral aan de trainer / begeleider van het team, of neem direct contact op met het jeugdbestuur. We kijken uit naar wat hopelijk een mooi, succesvol en ononderbroken seizoen wordt. En we hopen natuurlijk op grote belangstelling vanuit u allen!

Met sportieve groet,

Jeugdbestuur V.V. Vogelwaarde.

• Anita Prins – Jeugdvoorzitter
  • Sjarco van den Bergen – Jeugdcoördinator Junioren (JO13 t/m JO16, MO17)